Tarzíciusz írásai
AZ IKON PDF Nyomtat Email

Tarzíciusz írása

AZ IKON
Az ikon szó, görög eredetű, „képmást"képet, jelent. Az ikonokon Jézus Krisztust, Szűz Máriát, a szenteket és a keresztény ünnepeket ábrázolják.
Megvizsgálhatjuk az ikonfestés szó jelentését is: görög és orosz nyelven úgy fejezik ki, hogy az ikonokat írják (nem festik), azaz úgy írják, mint egy szöveget. Az ikon egyházi célt szolgál: színeivel, vonalaival, kompozíciójával, ikonográfiájával mindig tanít. És magától értetődik, hogy az ikonnak úgy kell tanítania, mint az Egyháznak, nem pedig az ikonfestő saját akarata szerint.
Mint ismeretes, a Biblia tiltja az istenek ábrázolásait. Az ikonrombolók hosszú ideig erre a tilalomra hivatkoztak, az állítva, hogy Isten nem látható és nem ábrázolható. Az ikontisztelők pedig azt válaszolták, hogy Jézus Krisztus Isten Fia megtestesült és emberré lett, ezért abban az alakban ábrázolható, amelyben a földön prédikált, gyógyított, és életével példát adott nékünk. A 8-9 században Bizánc az ikonrombolás hosszú időszakát élte. 787-ben tartották azt a zsinatot, amely megfogalmazta az ikonfelfogás és az ikontisztelet fő elveit. Az ikon azt a Személyt ábrázolja, amelyben két természet van együtt-az isteni és emberi. Bár az ikonon Krisztus emberi ábrázolását látjuk, láthatatlanul jelen van rajta az isteni természet, mivel Jézus Krisztus Istenember, és nem lehet szétválasztani két természetét.
Az ikon nem az egyenes perspektívát használja, amihez a mai néző hozzá szokott, hanem a fordítottat. Az ikonon fordított perspektívát látunk. De mi az az egyenes perspektíva? Az egyenes perspektíva három fő elvre épül: a párhuzamos vonalak a horizont irányába összefutnak: a nézőhöz közelebb elhelyezkedő tárgyak nagyobbak és a távolabbiak kissebek. A művész egy mozdulatlan nézőpontból ábrázol. A fordított perspektíva nem ismeri el ezt a három elvet: a párhuzamos vonalak távolodnak egymástól, a hozzánk közelebbi alakok nem nagyobbak, hanem kisebbek, és a művésznek több nézőpontja van. De van egy másik elnevezés is: a szemantikai perspektíva. A fontosabbat ábrázolják az ikonon nagyobbnak. A szent a Mennynek Országában lakozik, ott pedig egészen más tér van, nem olyan, mint a látható fizikai tér.
Az ikon szoros kapcsolatban van az ikontisztelettel. Ez a tisztelet abban mutatkozik meg, hogy ikonok előtt: imádkoznak, hódolnak, megcsókolják, gyertyákat és mécseseket gyújtanak. A tisztelet nem a képnek szól, hanem az ábrázolt személynek.
Az ikonokat nem csak a templomokban helyezik el, hanem otthon is. Erre a házban egy külön sarok szolgál:” szép sarok” a bejárattól jobbra lévő, amely keletre néző. A szent sarokban általában Krisztus, a Szűzanya, a család védőszentjének az ikonjait helyezték el. Esküvőkre, névnapokra a legszebb ajándék volt az ikon. Ikonokat vittek magukkal az emberek utazásaikra, a földekre, ahol imádkoztak a jó termésért. Az ikonokat gyakran arany vagy ezüst borítóval fedték be és drágakövekkel díszítették.
Az első típus - a nem emberi kézzel festett Megváltó (görögül Akheiropoietosz, szlávul Spasz Nerukotvornij). Ez a Megváltó legfontosabb ábrázolása. Edessza város fejedelme, Abgár, leprában súlyos beteg volt. Amikor hallott Krisztusról, az ő csodatetteiről és gyógyításairól, elküldött hozzá egy festőt, hogy fesse meg Krisztus portréját. A művész elvegyült a tanítványok sokaságában és megpróbálta lefesteni Krisztust, de az ábrázolás csodás módon mindig eltűnt pergamenről. Ekkor Krisztus magához szólította a festőt, arcához tartott egy kendőt, s a kendőn ott maradt Krisztus arcának mása, lenyomata. Ezért nevezik nem kézzel festettnek. Abgár a kendön láttán meg gyógyult, de a sebei nem múltak el, míg Tádé apostolt el nem küldte Jézus, hogy keresztelje meg egész háza népével. A kendőt egy fatáblára feszítették és azt a várkapu bejárata fölé, helyeztette. Így az íntő példa volt a pogányok számára is. Abgár keresztény leszármazottai uralkodása majdnem a harmadik századik tartott. Aztán a nép az ismét pogány fejedelem uralkodása félelmében, ezt az ikont befalazták. 544 I. Khoszran perzsa király ostromolta a várost és előkerült a képmás. 965 Konstantinápolyba szállították ünnepe aug. 16. 1204 Konstantinápolyt a keresztesek végigpusztították az ikonnak nyoma veszett. Az európai hagyományban ennek a történetnek Veronika kendőjének legendája felel meg. Folyt. Köv.     

 
„Miért rejted el arcodat?” PDF Nyomtat Email

Tarzíciusz írása

„Miért rejted el arcodat?”
(Jób, 13,24.)
Jóbot félelem fogta el, amikor látta, hogy Isten elrejtette az arcát, de amikor mi látjuk, hogy Jézus Krisztus elrejti fönségét az Oltári szentségben, nekünk nem félnünk kell, hanem még nagyobb bizalomra és szerelemre kell gyulladnunk. Ő ugyanis azért rejtőzik a kenyér színe alatt oltárainkon, hogy növelje bizalmunkat és még inkább megmutassa szeretetét. „Miközben Isten ebben a Szentségben elrejti arcát, föltárja a szerelmét.” (L. Szent Alfonz)

Az ikonon egyedül Krisztus alakja látszik teljes egészében, még a lába is látható. Az ikonfestő klasszikus módon ábrázolta. A Titkos Vacsorán jelen lévő személyek közül egyedül neki van dicsfény a feje körül. Dicsfényben látható a kereszt, s benne a szokásos betűk: „ho ón”, a létező. Az a szent név ez, amit Mózesnek nyilatkoztatott ki az Úr, s amit Jézus most, éppen a búcsúvacsoráján különösképpen is magára alkalmaz. Ezt mondta ugyanis: „Tudom, kiket választottam ki. De be kell teljesednie az Írásnak: „aki kenyeremet eszi, sarkát emelte ellenem. (Zsolt 41, 10) Előre megmondom, mielőtt megtörténnék, hogy amikor majd bekövetkezik, higgyétek, hogy én vagyok.”(Jn 13, 18-19)
A bizánci teológusok a 14. századtól kezdődően állítják, hogy a megtestesült Isten Igéje és az ő Testének és Vérének lakomája az a cél, amely felé az Isten által teremtett világ kezdettől fogva halad. Így foglalja el az eukharisztikus lakoma asztala az ikon jelentős részét, s így áll Krisztus az ikon központjában, bár nem középre festette az ikonfestő. Krisztus – a szokás módon – két ruhát visel. Az alsó bíbor színű, s a mellén arany sáv húzódik végig. Ugyanolyan tehát, amint a jelenések könyvében János apostol leírja: Láttam az Emberfiához hasonlót. Bokáig érő ruhát viselt az aranyöv övezte mellét.” (Jel 1, 12-13). Az aranyöv a királyi uralkodás jele. Jézus Krisztus királysága azonban merőben más, mint a földi királyságok. Ő maga mondta Pilátus előtt: „Az én országom nem ebből a világból való. Ha ebből a világból volna országom, harcra kelnének szolgáim, hogy ne kerüljek a zsidók kezére. De az én országom nem innen való.” (Jn 18, 36)
A bíbor színű ruha Jézus Krisztus emberségét jelképezi: testét és vérét, melyet megtestesülésében magára vett emberségünkből. Felső pedig kék, mely örök istenségét jelöli.
Felemelt kezével Jézus azt jelzi - s mennyire másjelentése van keze gesztusának, mint az áruló Júdásénak vagy akár Jánosénak! -, hogy Péterrel áll párbeszédben, aki Jánost kérte, hogy kérdezze meg ki az áruló. Amint több ikonon, úgy a Titkos Vacsoráén is, ujjainak tartása kettős misztériumot fejez ki. Három kinyújtott ujja, a hüvelyk-, a mutató- és a kisujj a Szentháromságot jelképezi. Két behajlított ujja, a középső és a gyűrűs ujj pedig az ő kettős, isteni és emberi természetét szimbolizálja. Jézus Krisztus szent embersége itt különleges jelentőséget kap. Hiszen ez az egyedüli mód, hogy megközelítsük a megközelíthetetlen Istent. Az Úr maga mondta, hogy nincs más utunk az Atyához, csak őáltala. Valóban ő - és az ő szent embersége - az út, amely révén Istenhez juthatunk. Ezért figyelemre méltó az is, hogy a keresztények tanítását és Jézus Krisztusba vetett hitét az ősegyházban „útnak” nevezték.
Ez a tanítás nem csak Krisztus kettős természetére vonatkozik, hanem arra is, hogy ő saját természetében részesít minket a szentáldozásban. Itt Krisztus táplálja az őt körülvevő kórust, s szentségek közül ennek révén válunk testté az ő testéből és csonttá az ő csontjából. A szentségekbe való bevezetés, amit Krisztus vitt végbe ebben a történelmi pillanatban, az apostolok tanításuk révén eljutott hozzánk is, sőt a föld végső határáig. Azt pedig mondanom se kell, hogy Krisztus nyilvánvalóvá tette: ő mindig meg akarja adni nekünk ezt a kegyelmet. Hiszen ezért jött el a földre, ezért áldozta föl magát és halt meg. Ezért vannak az oltárok és a papok, minden megtisztulás és minden parancs, a tanítások és buzdítások: hogy ezt az asztalt készítse el nekünk!
„Ki mindnyájunk Ura és alkotó Istene vagy, teremtményedet a szenvedélyektől megszabadítva magaddal egyesítetted és magad lettél a Pászka-bárány, ki meghaltál érte, kiáltván: Egyétek az én testemet, és a hit által megerősödtök! (Nagycsütörtöki kathizmálion)
Íme, jóságos édes Jézusom, térdre borulok szent színed előtt, és lelkem egész buzgóságával kérlek és könyörgök hozzád, kegyeskedjél az én szívembe önteni a hit, remény, szeretet eleven érzelmeit, bűneim fölötti igazi bánatot, és azok jóvátételére elszánt, erős akaratot. Megilletődéssel és szívbéli fájdalommal szemlélem öt szent sebedet, és elmélkedem fölöttük, megfontolván, amit már Szent Dávid próféta mondott rólad, ó jóságos Jézus: „Átlyuggatták kezemet és lábamat, és megszámlálták minden csontomat.” (Zsolt 21,18)

 
Az Isten-arc fürkészői PDF Nyomtat Email

Tarzíciusz írása

 Az Isten-arc fürkészői

„Magad is tudod, néha nem sikerül valami: vagy megfáradtál, elgyötrődtél, és semmi nem ad könnyebbséget a lelkednek, aztán egyszer csak észreveszel a sokadalomban egy nyílt emberi szempárt, találkozol a tekintetével, s mintha megáldoztál volna, egyszerre megkönnyülsz tőle…” Tarkovszkij és Koncsalovszkij filmforgató könyvében Andrej Rubljov fordul e szavakkal Feofán Grekhez, az idős ikonfestőhöz. Gyakori az ilyen találkozásokra való utalás az orosz irodalomban. Különös érzékenység: felfedezni a másikban az elrejtet Isten-arcot. Vannak, akik szavakban foglalják e találkozást, mások a zene nyelvén vagy a képzőművészet eszközeivel szólnak róla. A képírók közül bizonyosan az ikonfestők jutottak legközelebb a lényeg megragadásához.
Florenszkij szerint az ikon tárgyi látványa az ősképhez, a felfoghatatlan képéhez vezet vissza. Nem a tárgyat tiszteljük, hanem az ő képének, látványának szépségét. A tisztelet az ősképet illeti. Mintha átnéznénk egy ablakon. Az ikonfestő vonja félre a függönyt, fellebbenti a fényt elfedő fátylat. Ez már nem az „Ő ábrázolása”, hanem „Ő maga”…
A művészet Isten fürkészése. Az ikontábla, mint minden nagy mű, ablak: magától értetődő valóság, mely látni enged. Florenszkij az ikonok világára vonatkoztatva vallja: Rubljov Szentháromsága létezik, tehát létezik Isten. Valóban ilyen egyszerű. Nem puszta földi értelemben vett rajongás: ez maga a látás kegyelme, melyből - Általa és általuk - valamennyien részesül(het)tünk.

 
<< Első < Előző 1 2 Következő > Utolsó >>

2 / 2 oldal
valid xhtml valid css