Olvasnivalók
Imádság a tanítványokért PDF Nyomtat Email

Furnai Dénes, a híres ikon festő kézikönyv, az "Erminia" összeállítója, azzal a szándékkal gyűjtötte össze az ikon festészeti hagyományokat, hogy közvetlen tanítványainak és az eljövendő festő nemzedéknek, hogy pontos utasításokat adjon az ikonfestés folyamatának minden egyes mozzanatára nézve. Az "Előzetes útmutatások mindazok számára, kik festészetet szeretnének tanulni" című fejezetében így ír: aki meg akar tanulni festeni, kezdje a legelején, s egy ideig gyakorolja a vázlat készítést és a rajzolást minden különösebb méret arány nélkül, míg csak egy bizonyos készségre nem tesz szert. Azután mondass ék ima érette Urunk Jézus Krisztushoz az Odigitria ikon előtt. A pap az "Áldott a mi Istenünk", " Mennyei Király" stb., az "Elnémul a gonoszok szája" kezdetű theotokion és az Urunk Színe változásának tropárionja után ekképp szóljon emelt hangon, keresztet vetve az ikon festő fejére: "Könyörögjünk az Úrhoz!" és mondja el az alábbi imát:


Urunk Jézus Krisztus, Istenünk, aki Istenségképpen nem vagy megfestve
és aki az emberek megváltásáért az utolsó napon
az Isten szülő Szűz Máriától titokzatosan megtestesültél,
és kegyesen hozzájárultál, hogy így testi alakodban megfestessél,
aki tiszta Orcád szent képét szent keszkenőbe törölted,
s azzal Abgár fejedelmet betegségéből kigyógyítottad, lelkét pedig
megvilágosítottad arról,
hogy miként ismerhető meg a mi igaz Istenünk:,
aki a Szentlélek útján megtanítottad isteni apostolodat, Lukács evangélistát arra,
hogy megfesse Szeplőtlen Anyád képét, amint csecsemőként Téged átölelve tart és így szól:


Énérettem legyen áldás ezen a képen a Tőlem születettől!
Urunk, mindenek Istene, világosítsd meg és tanítsd meg a Te szolgád (X. Y)
Lelkét, szívét és eszét, és irányítsd az ő kezét, hogy hibátlanul és szépen ábrázolja
A Te lak helyed, a Te Szeplőtlen Anyád és az összes szentek lak helyét a Te dicsőségedre,
A Te templomod díszére és gyönyörűségére és mindazok bűnének bocsánatára,
akik lélekben tisztelik a szent ikonokat és áhítatosan csókolják azokat,
és tiszteletük az Ős képnek szól.
Szabadítsd meg őt az ördög minden ármánykodásától, amikor a Te
parancsolataid szerint él,
A Te Szeplőtlen Anyád, a dicső szent apostol,
Lukács evangélista és az összes szentek imái által.
Ámen

 
Ima Szt. Mihályhoz PDF Nyomtat Email

Isten fényt árasztó trónállója, Mihály, a félelmetes lángoló rendek feje, tanístd és világosítsd meg szívünket, kik szeretettel hozzuk neked imádságunkat e szavakkal: Üdvözlégy szegények és özvegyek oltalmazója! Üdvözlégy, oktalanok tanítója! Üdvözlégy, szenvedők öröme és vigasztalása! Üdvözlégy utazók végső megnyugvása! Üdvözlégy, istenfélők ismeretes védelmezője! Üdvözlégy , hívők nagy ékessége! Üdvözlégy, mert a hajósok kormányának mutatkozol! Üdvözlégy, mert a viharban levők menedékéül látszol! Üdvözlégy, mert kivezetsz az egyiptomi rabságból! Üdvözlégy, mert az Ígéret Földjére vezetsz! Üdvözlégy, ki nappal árnyékozó felhő  módjára oltalom vagy! Üdvözlégy, éjszakában világító tűzoszlop:, az összes mennyei erőkkel együtt üdvözlégy, Mihály, nagy Fővezér! (Akathisztosz)

 
Ima Szt. Györgyhöz PDF Nyomtat Email

Az angyalok Teremtője és az egész teremtés Alkotója, aki mint a hit harcosát és a hit legyőzhetetlen vértanúját nyilvánitott ki téged Egyházának, azt sugallja nekünk, hogy szenvedéseid hőstetteiért így dicsőitsünk téged, Szent György: Üdvözlégy, ki mindvégig szeretted Jézust, az Isten Fiát! Üdvözlégy, ki szeretettel adtad oda lelkedet az Ő nevéért! Üdvözlégy, Istentől hívott hitvalló!

Üdvözlégy, Isten kegyelmétől megdicsőített bajnok! Üdvözlégy, angyalok lakótársa! Üdvözlégy, ki a prófétákkal hasonló állású vagy!
Üdvözlégy, György, nagy Győzelmes! (Akathisztosz)

 
Idézet PDF Nyomtat Email
"Művészi tanulmányokat folytattam, azon hitben, hogy a művész képzés útján jön létre, s a tehetség tanulható, elsajátítható. Nem alaptalanul hittem így, hiszen az okítók többsége arról győzködi tanítványait, hogy sok-sok szorgalommal, kitartással és szívóssággal bárkiből Picasso, Rembrandt, Shakespeare, Joyce, Mozart vagy Lennon válhat. Időbe tellett, míg rájöttem, hogy ha az ember nem Picasso, Shakespeare vagy Mozart, ha magától nem tehetséges, akkor gyakorolhat, amennyit csak bír, az irigyelt idolok bokájáig sem nőhet fel."
(Vavyan Fable)
 
A kiszáradt fa PDF Nyomtat Email

Nem messze a remeteségtôl vékony kékes füstoszlop emelkedett fel. Átlátszóan kék. Egyenesen az égre tört. A legkisebb szellô sem zavarta. Nyugodt és egyenes volt, mint a többi nagy fa. Mintha a tájnak része lenne. És mégis nyugtalanította Leó testvért. Ez a füst szokatlan volt. Ki gyújthatott tüzet ilyen korán reggel? Leó szeretett volna bizonyosságot szerezni és megnyugodni. Elindult. Félretolta a cserjék ágait, és egy kôhajításnyira meglátta Ferencet magát. Ott térdelt a  gyér tűz mellett. Mit égethetett el? Látta, amint lehajol, felvesz egy fenyôtobozt, és beledobja a lángokba. Leó egy pillanatra elbizonytalanodott, aztán mégis lassan közeledett.

-- Mit égetsz, atyám?
-- Egy kosarat -- válaszolta egyszerűen Ferenc. Leó megnézte közelebbrôl. Egy zfavesszôbôl font kosár maradványait látta, utolsó darabjai égtek.
-- Csak nem az a kosár, amit ezekben a napokban fontál?
-- De, pontosan az -- válaszolta Ferenc.
-- Dehát akkor miért égetted el? Úgy találtad, hogy nem sikerült? -- kérdezte megdöbbenve Leó.
-- De igen, sikerült. Túlságosan is sikerült.
-- Dehát akkor miért égetted el?
-- Mert most, amikor a terciát énekeltük, miatta gondolataim elkalandoztak az imában. Egész figyelmemet lekötötte ez a kosár. Helyénvaló volt, hogy visszatérve föláldozzam az Úrnak -- magyarázta Ferenc.

Leó szája tátva maradt. Igencsak ismerte Ferencet, és mindig meglepô cselekedeteit. De most az egyszer Ferencnek ez a tette igazságtalanul keménynek tűnt.
-- Atyám, nem értelek. Ha mindazt el kellene égetni, ami minket elszórakoztat az imában, akkor egyebet se tehetnénk -- mormogta Leó egy rövid szünet után.
Ferenc nem felelt semmit.
-- Tudod, hogy Szilveszter testvér számított a te kosaradra. Szüksége lett volna rá, és türelmetlenül várta.
-- Igen tudom -- hagyta jóvá Ferenc. -- Késlekedés nélkül fonok neki egy másikat. De ezt el kellett égetnem. Ez még sürgôsebb volt.

A kosár közben teljesen elégett. Ferenc a maradék tüzet eloltotta egy kôvel, és karon fogva Leó testvért, így szólt hozzá:
-- Gyere, megmagyarázom neked, miért cselekedtem így.
Egy kissé távolabb vezette a fűzfabokrokhoz. Vágott egy csomó ágat magának, majd leülve a puszta földre kezdte fonni az új kosarat. Leó melléje ült, várva atyja magyarázatát.
-- Saját kezemmel akarok dolgozni -- jelentette ki Ferenc --, és azt akarom, hogy minden testvérem dolgozzon. Nem nyereségvágyból vagy pénzszerzés kedvéért, hanem hogy jó példát adjon és legyôzze a lustaságot. Nincs siralmasabb, mint egy közösség, amely nem akar dolgozni. De a munka nem minden, Leó testvér, és nem old meg mindent. Sôt, akadálya lehet az ember igazi szabadságának. És az is lesz mindannyiszor, ahányszor az ember engedi, hogy munkája rabul ejtse, egészen addig, hogy elfelejtkezik az élô és igaz Isten imádásáról. Féltékenyen kell ôrködnünk, hogy ki ne aludjék bennünk az imádság lelke. Ez mindennél fontosabb.

-- Értelek, atyám. De azért mégsem lehet megsemmisíteni munkánk gyümölcsét mindannyiszor, ahányszor elvonja figyelmünket az imáról.
-- Természetesen. A lényeg az, hogy készek legyünk valóban erre az áldozatra. És csak ezen föltétel mellett ôrizheti meg az ember lelke szabadságát. Az Ószövetségben az emberek feláldozták Istennek terméseik és nyájaik zsengéit. Nem haboztak megfosztani magukat attól, ami a legszebb. Ez az Isten-imádás tette volt, de a szabadulásé is. Az ember így ôrizte meg lelke nyíltságát. Az, amit feláldozott, a végtelenre tágította ki látószögét. Itt volt szabadságának és nagyságának titka.

Ferenc elhallgatott. Látszott, hogy figyelmének minden erejét munkájára fordítja. De Leó, aki mellette ült, érezte, hogy akar még mondani valamit. Valami lényegeset, ami vele egy, de amitôl nehezére esik megszabadulni. Ezt Leó is jól tudta. Ezért tűntek a csend pillanatai ilyen hosszúnak. Szeretett volna megszólalni és mondani legalább egy szót, hogy kitöltse ezt a csendet. De finomságból visszatartotta magát. Ferenc hirtelen Leó testvérre nézett. Tekintetében igen nagy jóság tükrözôdött.
-- Igen --, mondta Leónak nagy nyugalommal --, az ember akkor lesz naggyá, ha saját műve fölé emelkedik, és már csak Istent látja. Ekkor éri el teljes mértékét. De ez nehéz, nagyon nehéz. Elégetni egy fűzfakosarat, amit mi fontunk, semmi. Még ha úgy is látjuk, hogy jól sikerült. De elválni egy egész élet munkájától, ez egészen más. Ez a lemondás felülmúl minden emberi erôt.

Isten az embert meghívja az ô követésére, s ô átadja magát egészen egy műnek. Szenvedélyesen, lelkesen. Ez jó, és szükséges is. Csak a lelkesedés tud teremtôen cselekedni. De teremteni valamit annyit jelent, mint megjelölni kézjegyünkkel, elkerülhetetlenül magunkévá tenni. És itt Isten szolgája a legnagyobb veszélybe rohan. A mű, amelyet alkotott, abban a mértékben, ahogyan ragaszkodik hozzá, számára a világ közepe lesz. És ez végzetesen bezárja. Egy robbanás kellene, hogy kimentse ebbôl az állapotból. Istennek legyen hála, az ilyen robbanás megvalósul. A Gondviselés eszközei kérlelhetetlenül működésbe indulnak. Ezek a minket körülvevô megnemértés, ellentmondás, szenvedés, kudarc és néha még maga a bűn is, amit Isten megenged. A hitnek is megvannak a maga mélységes és döntô válságai. Ez elkerülhetetlen. Elôbb-utóbb jelentkezik életünk valamennyi szakaszában. Az ember odaadja magát saját művének. Azt hiszi, hogy Istennek szerez nagylelkűen dicsôséget. És hirtelen úgy tűnik, Isten magára hagyja. Mintha nem érdekelné az, amit az ember tesz. Sôt, mi több, úgy látszik, Isten azt akarja, hogy az ember mondjon le saját művérôl, hagyja el azt, amihez testével-lelkével, örömben-bánatban ragaszkodott annyi éven keresztül.

,,Fogd fiadat, az egyetlent, akit szeretsz és menj Moria hegyére, és ott áldozd fel egészen elégô áldozatul.'' Ezt a rettenetes utasítást adta Isten Ábrahámnak. Istennek nem igaz szolgája az, aki nem hallja ezt egyszer életében. Ábrahám hitt az Istentôl kapott ígéretében, hogy utódokat ad neki. Húsz évig várt ennek beteljesedésére. Nem veszítette el reményét. És végre, mikor gyermeke született, és ezen a gyermeken nyugodott az ígéret alapja, most Isten felszólítja Ábrahámot, hogy áldozza fel. Minden magyarázat nélkül. Az ütés durva volt és érthetetlen. És éppen ez az, amit Isten elôbb vagy utóbb tôlünk is követel. Úgy tűnik, Isten és az ember nem beszélnek többé ugyanazon a nyelven. Értetlenség támad köztük. Isten hívta az embert, és ô válaszolt. Most az ember szólítja Istent. Isten pedig hallgat. Tragikus pillanat, melyben a vallásos élet a reménytelenséghez érkezik, melyben az ember egyedül harcol az éjszakában a Megfoghatatlannal. Az ember azt hitte, elég, ha ezt vagy azt megteszi, hogy kedves legyen Isten elôtt. De Isten nem valamit vár az embertôl, hanem ôt magát akarja. Az ember nem üdvözül cselekedetei által, bármilyen jók is legyenek azok. Saját magának kell Isten művévé válnia. Képlékenyebbnek és alázatosabbnak kell lennie Teremtôje kezében, mint az agyagnak a fazekas kezében. Hajlékonyabbnak és elnyűhetetlenebbnek, mint a fűzfavesszônek a kosárfonó kezében. Csak a szorongatottságnak ebben az állapotában és szegénységének elismerésében nyithat az ember egy korlátlan hitelszámlát Istennek, rábízva teljesen a kezdeményezést létét és üdvösségét illetôen. Ekkor belép a szent engedelmesség világába. Gyermekké lesz és a teremtés isteni játékát játssza. Fájdalmon és gyönyörön túl ismerkedik meg az örömmel és a hatalommal. Ugyanazzal az érzéssel tekint a halálra is, mint a Napra. Ugyanazzal a súlyossággal és ugyanazzal a könnyed örvendezéssel.

Leó hallgatott. Nem volt kedve több kérdést feltenni. Biztosan nem értett meg mindent, amit Ferenc mondott, de úgy tűnt neki, hogy még soha nem látott bele ilyen tisztán és mélyen atyja lelkébe. És ami mindenek fölött meglepte, az a nyugalom, ahogyan beszélt ilyen súlyos dolgokról, amelyeket bizonyára tapasztalatból ismert. Eszébe jutott, hogy Ferenc egy másik alkalommal ezt mondta neki: ,,Az ember igazán csak azt ismeri, amit megtapasztalt.'' Az biztos, hogy ô megtapasztalta mindazt, amirôl beszélt. A biztos igazság hangsúlyával beszélt. Leó testvért hirtelen eltöltötte a gyönyörűség, és ugyanakkor a megdöbbenés, hogy ilyen tapasztalatoknak kiváltságos és beavatott bizalmasa lehetett. Ferenc pedig folytatta a munkát. Keze remegés nélkül fonta a fűzfakosarat, mintha csak játszott volna.

Eloi Leclerc

 


valid xhtml valid css